Gezonde tussendoortjes: makkelijk én lekker!

Hoe bewust zijn we eigenlijk van de dingen die we eten en het eten dat we aan onze kinderen geven? Zelf probeer ik om hier bewust mee bezig te zijn. Toch merk ik dat ik ook heel vaak “slechte dingen” naar binnen stop. Desondanks probeer ik zo goed als het kan onze kinderen mee te geven wat wel en niet gezond is. Zo hebben wij bijvoorbeeld geen snoep en frituurpan in huis en fastfood eten wij eigenlijk zelden. Tussendoortjes zijn voor velen een valkuil. Snoep, koek en chips lijkt soms zo vanzelfsprekend terwijl er juist heel veel gezonde alternatieven zijn!

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Vers fruit staat toch wel boven aan het lijstje. Verse groente ook, alleen hier thuis gaat dat er soms wat lastig in. Wij eten veel biologisch omdat ik dat gezonder en lekkerder vindt, soms is dat wat prijzig, maar je merkt wel degelijk verschil! Verder haal ik vaak elke week verse ongezouten noten en ongezwavelde rozijntjes. De noten haal ik het liefst bij de notenboer, heerlijk vers en het liefst zelfs nog een beetje warm! De kinderen zijn er gek op. Verder haal ik ook 1 keer in de 2 een ongebrande notenmix om zelf granola (een gezonde soort cruesli) te maken.

Granola is een heerlijk gezond tussendoortje en het is eigenlijk ook super simpel om te maken!

Wat heb je nodig voor zelf gemaakte granola?

Verse ongebrande notenmix 250 gram, afhankelijk van welke noten jezelf lekker vind natuurlijk. Snijd dit klein en doe het in een schaal, voeg wat honing van de imker toe en havermout op gevoel, lekker door elkaar mixen. Je ziet dat het toch best veel is zo in die bak! Dan verdelen op de bakplaat (deze bedek je natuurlijk eerst met bakpapier ?). Dan in het midden van de oven op 150 graden een minuutje of 15, beetje afhankelijk van de oven. Af laten koelen en je hebt een heerlijke verse granola! Bewaar het in een goede afsluitbare vershoudbak en je hebt de komende tijd een lekker ontbijt, lunch of tussendoortje!

Combineer het bijvoorbeeld met biologische griekse yoghurt. Je kunt er ook nog gedroogd fruit en eventueel zaden en pitten aan toevoegen. Wil je jezelf extra verwennen? Doe er dan wat geschaafde pure chocolade door! Kies het liefst wel voor pure chocolade met 72% cacao en liever nog hoger. Je zult even aan de smaak moeten wennen, maar eenmaal gewend wil je geen andere chocolade meer. Bovendien eet je er veel minder van dan met de lagere cacaogehalte. Dat is een goed pluspuntje!

Gezond, gezonder, gezondst!

* Een lekkere fruitschaal op tafel! Vooral in zomer is de keuze reuze! Lekker een soort monkeyplatter op tafel met allemaal soorten fruit.

* Zelf Mueslirepen maken, suikervrij & glutenvrij. Ook echt een aanrader! Het recept haal ik hier vandaan.

* Rauwkost. Komkommer, tomaatjes, worteltjes, avocado noem maar op. Verse paprika reepjes doen het hier ook erg goed. Vooral de rode. Lekker voor mee naar school! Je kan hier natuurlijk een mix van maken, door alle kleur soorten te gebruiken. Vast en zeker dat je kleine dreumes, peuter, kleuter het interessant vind al die kleurtjes op een bordje!

* Een hard gekookt eitje is gezond en zorgt voor een langer voldaan gevoel en bevat essentiële aminozuren.

* Rijstwafels in combinatie met gezond beleg. Dus lekker met avocado, een gekookt eitje, kaas, hüttenkäse of toch stiekem een klein beetje biologische jam 😉

Ik hoop dat jullie wat ideetjes hiermee kunnen op doen en lekker samen met de kindjes gezond zullen smullen. Eet smakelijk of zoals de spanjaarden zeggen: Sabroso!

Sjors

Moeder van Delano (9), Romano (5) en Giuliano (18mnd). Creatieve thuisblijfmoeder met een man die een eigen tattoostudio runt. Dol op dansen, sporten, lezen en schrijven. Liefhebber van natuurlijk ouderschap én mindful leven! Een ontspannen begin is een goede start van de dag! ;-)

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Zoetkindje
Zoetkindje is een modern online magazine over natuurlijk, ontspannen én positief ouderschap voor moeders met kinderen van 0 - 6 jaar!
Nooit een bericht missen?
Contact met ons opnemen?
Contact
Bezig met versturen