Een goed begin van 2017 met gezonde schoolsnacks

Het geldt natuurlijk niet voor alle scholen maar op veel scholen is het normaal dat kinderen als ochtend tussendoortje iets te drinken en te eten meenemen.  Als moeder wil je dan natuurlijk iets simpels, kleins en lekkers meegeven. En het liefst ook nog een beetje gezond.. Maar dat is lang niet altijd zo gemakkelijk.

In de supermarkt is er bijna een heel pad met voorverpakte koeken. Sommige daarvan doen zich nog voor als een gezond tussendoortje, door bijvoorbeeld heel groot extra calcium en vezels op de verpakking te zetten. Maar in feite zit er weinig tussen dat écht gezond is en ligt er vooral veel (verborgen) suiker in de schappen.

De supermarkt maakt het je dus al lastig als je toch graag iets makkelijks, lekkers én gezonds wil meegeven .En ja, misschien wil je kind ook niet elke dag een appel mee naar school terwijl zijn vriendjes allemaal lekkere koekjes eten..

Gelukkig zijn er een hoop alternatieven! Wij geven je een aantal tips en natuurlijk wat inspiratie 🙂

3 handige tips voor een goede start

  • Kijk allereerst naar wat jouw kindje lekker vindt. Houdt hij of zij heel erg van zoet of meer van hartig? Speel daar op in want je maakt ze toch het vrolijkste met iets wat ze écht lekker vinden!
  • Als je zelf iets maakt doe dit dan in één keer voor (bijvoorbeeld) de hele week. Misschien kun je een deel invriezen of in de koelkast bewaren. Het kost dan één keer iets meer tijd maar vervolgens heb je er geen werk meer aan!
  • Zorg voor een goede herbruikbare verpakking, fijn voor je kind en goed voor het milieu! Er is tegenwoordig van alles te vinden in heel veel formaten, er zit vast iets handigs voor je bij.

school tussendoortje gezond snack gezonde alternatieven 10 uur kleuter klas kinderen basisschool tips zoetkindje

7x gezonde inspiratie voor 2017

  • Houdt je kind van havermout? Maak dan zelf gezonde havermoutkoekjes bijvoorbeeld met banaan of ongezoete appelmoes en rozijntjes.
  • Een stukje bananenbrood is ook een goed alternatief. Net zo lekker als cake, maar wel iets gezonder. En handig in porties in te vriezen!
  • Dol op mueslirepen? Die maak je natuurlijk ook gewoon zelf! 😉
  • Een handje nootjes is ook een heel gezond alternatief. Niet ieder kind vind het lekker maar misschien vind die van jou het heerlijk. Je kunt voor een mix kiezen maar ook voor een bepaalde soort noot. Zo lust mijn jongste wel graag cashewnoten maar liever geen walnoten.
  • Een rijstwafel met bijvoorbeeld een laagje appelstroop of notenpasta is ook helemaal niet verkeerd en een favoriet van mijn kinderen!
  • Waar mijn kinderen ook dol op zijn is stukjes appel met kaneel. Nu geef ik zelf al een appel mee voor de lunch, maar als je dat niet doet is dit een heerlijk tussendoortje!
  • Eens wat anders proberen? Denk dan ook eens aan een beetje kwark of yoghurt. Eventueel maak je er een soort smoothie van door er vers fruit door te mixen. En kwark mee naar school hoeft helemaal niet onhandig te zijn, want met de handige herbruikbare knijpzakjes van Squiz ‘slurpt’ je kind het heel gemakkelijk op!

Wat geef jij je kind mee naar school als tussendoortje?

Lisa

Moeder van Roman (6) en Vinoux (3). Opgeleid tot communicatiewetenschapper met een liefde voor schrijven, online content en webdesign. Fan van natuurlijk ouderschap (AP) op een moderne manier. Dol op ballet (en dansen in het algemeen), creatief bezig zijn, vegetarisch en veganistisch eten, feestjes organiseren en natuurlijk ook op shoppen ;-)

No Comments Yet

Comments are closed

Zoetkindje
Zoetkindje is een modern online magazine over natuurlijk, ontspannen én positief ouderschap voor moeders met kinderen van 0 - 6 jaar!
Nooit een bericht missen?
Contact met ons opnemen?
Contact
Bezig met versturen