Hoe help je je kindje te wennen aan de wintertijd?

We gaan deze herfst weer lekker van start met een gouwe ouwe; de discussie over de zomer-/wintertijd. Helaas voor de voorstanders van het afschaffen van de tijdwisseling: ook dit jaar moeten we er weer aan geloven. Maar hoe kun je (tot ze dat ding eindelijk eens hebben afgeschaft) je kleintje helpen te wennen aan het tijdverschil?

Het weekend van 28 op 29 oktober is het weer zover: de wintertijd staat voor de deur. Bij mij persoonlijk bekend als: “de fijne” (want je kunt een uurtje langer blijven liggen). Maar jet je kind kan ook flink ontregelt zijn van zo’n tijdverschil. Misschien merk je ook aan jezelf wel dat je de eerste week op andere tijden trek hebt en eerder of later naar bed wil. Wij zetten wat tips op een rij om de overgang ietsje makkelijker te maken.

  • Probeer een paar dagen voordat de wintertijd ingaat de bedtijd van het kind elke dag met 5 à 10 minuten te vervroegen. Op deze manier is er een kans dat je kind ’s ochtends makkelijker wakker wordt. Je verlegt op deze manier het slaapschema een beetje.
  • Een lichtwekker zoals een Philips wake-up light kan je kind helpen makkelijker op te staan. ’s Ochtends verlicht een lichtwekker de kamer alsof de zon opkomt. Daardoor wordt je kind op rustig en op een natuurlijke manier wakker. Bij ons is deze ook onmisbaar bij het inslapen. Het licht dooft heel langzaam en dat was zeker voor de baby’s een fijne manier om te wennen aan de bedtijd en om tot rust te komen.
  • De maaltijden een paar minuten eerder laten plaatsvinden kan ook helpen. Zo pas je de gehele biologische klok van je kind aan.
  • Donkere gordijnen helpen ook. Je kindje wordt vaak wakker omdat het licht wordt in zijn of haar kamer, maar met goede gordijnen kan je het langer donker houden.
  • Doe geen intensieve dingen voor het slapen zoals spelletjes spelen of computeren. Hier wordt je kind alleen maar heel erg actief van.
  • Zorg altijd voor een goed ontbijt. Het ontbijt geeft veel energie waardoor ze de dag goed kunnen beginnen en minder last hebben van vermoeidheid.
  • Vermijd frisdank of andere suikers voor het slapen gaan. Ook hier krijgen kinderen heel veel energie van.
  • Is je kindje echt nog niet moe? Dwingen en boos worden is niet echt leuk, dus spreek dan af dat hij of zij rustig in bed nog wat mag lezen, dat jij een extra verhaaltje voorleest of dat hij nog (rustig) een beetje mag spelen. zorg dan wel dat het niet te licht is in de kamer, ik ga er meestal bij zitten. Samen nog een beetje kletsen en een rustig spelletje zoals ‘wat teken ik op je rug?’ werkt bij ons altijd!
Mirjam

Mirjam (33), moeder van Oscar (3) en Hugo (2). Mijn leven veranderde totaal toen ik bijna 7 jaar geleden in de Ikea liep en mijn broer belde om te zeggen dat ik tante werd. Daar begon mijn fascinatie met kinderen. Inmiddels ben ik zelf moeder van 2 jongetjes en geniet ik elke dag van mijn mannen. Houdt van: knuffelen met de jongens, rommel maken, zingen, fotografie attachment parenting, lekker en biologisch eten, (kinder)kleding shoppen en feestjes. Houdt niet van: kolven (maarja…) chagrijnige mensen en niet lekker zittende kleding.

No Comments Yet

Comments are closed

Zoetkindje
Zoetkindje is een modern online magazine over natuurlijk, ontspannen én positief ouderschap voor moeders met kinderen van 0 - 6 jaar!
Nooit een bericht missen?
Contact met ons opnemen?
Contact
Bezig met versturen