Lunchtrommel zonder brood: de alternatieven

Heeft jouw kind een continurooster op school? Dan sta je waarschijnlijk iedere ochtend aan het aanrecht een paar boterhammen te smeren voor in de lunchtrommel. Misschien nog wat fruit of groente erbij, maar dat is het vaak wel. Hoe kun je hier nu wat meer (gezonde) variatie in aanbrengen zodat het openen van de lunchtrommel weer een feestje wordt? Wij helpen je graag op weg!

Alternatieven voor brood in de lunchtrommel

Brood is makkelijk en lekker, logisch dus dat veel kinderen dit mee krijgen naar school. Toch wordt van alle kanten geroepen dat veel brood eten helemaal niet zo gezond voor je is. Onder andere vanwege de hoeveelheid koolhydraten, tarwe en gluten die het bevat. Gelukkig zijn er ook veel alternatieven die kinderen lekker vinden!

Wie lust er nou geen pannenkoeken?

Niemand, toch? Nu denk je misschien direct aan lekkere dikke pannenkoeken met kaas en stroop maar die bedoelen we hier niet. Denk bijvoorbeeld eerder aan gezonde havermoutpannekoekjes of deze lekkere zoete aardappel pannenkoekjes. Deze zijn ook lekker als ze koud zijn en je kan ze bijvoorbeeld beleggen met een beetje appelstroop of vers fruit. Wil je liever hartig dan kan het heerlijk zijn met een beetje roomkaas.

lunch

Pap, een gouwe ouwe

Mijn kinderen eten ’s ochtends heel graag een kommetje havermoutpap. Dan maak ik het meestal op de ‘traditionele’ manier. Dat wil zeggen in een pannetje met (soja) melk en een druppeltje honing. Lekker warm en vullend. Maar voor mee naar school zijn de overnight oats geweldig. Hierbij zet je de havervlokken de avond van te voren klaar in een beetje (plantaardige) melk om te weken. De volgende dag heb je een heerlijke zachte pap. Helemaal lekker met wat vers fruit erbij en enorm voedzaam en gezond!

Let’s go bananas

Heerlijk als tussendoortje maar ook voor bij de lunch: bananenbrood! Persoonlijk is deze versie van Pauline mijn favoriet. Simpel te maken en makkelijk in porties in te vriezen! Lekker en gezond! Daar houden we van.

Spelt zuurdesem en glutenvrij

Vind je bovenstaande toch te lastig op maandagmorgen? Wat heel begrijpelijk is. Kies dan bijvoorbeeld gewoon eens voor een spelt, zuurdesem of glutenvrij broodje. Of misschien een speltcracker of wat rijstwafels. Net zo makkelijk als gewoon brood en toch net iets gezonder.

lunch2

Wat geef jij je kind mee in de lunchtrommel? Laat het ons weten in een reactie!

Lisa

Moeder van Roman (6) en Vinoux (3). Opgeleid tot communicatiewetenschapper met een liefde voor schrijven, online content en webdesign. Fan van natuurlijk ouderschap (AP) op een moderne manier. Dol op ballet (en dansen in het algemeen), creatief bezig zijn, vegetarisch en veganistisch eten, feestjes organiseren en natuurlijk ook op shoppen ;-)

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Zoetkindje
Zoetkindje is een modern online magazine over natuurlijk, ontspannen én positief ouderschap voor moeders met kinderen van 0 - 6 jaar!
Nooit een bericht missen?
Contact met ons opnemen?
Contact
Bezig met versturen