Review: Mama kwijt van Chris Haughton

“Mama kwijt” van Chris Haughton, kreeg mijn zoontje van twee een paar weken geleden zomaar cadeau van oma. Inmiddels is het niet meer weg te denken uit onze vaste selectie bedtijd- en troostboekjes. Het sluit toevallig ook erg goed aan op de fase waar hij nu in zit: ik ben weer gaan werken en hij moet mij daarom af en toe missen en leren dat ik altijd weer terug kom. Datzelfde idee (een mama die weg of kwijt is en weer terug komt) zit ook in dit ontzettend leuke boekje. Ik heb echt het gevoel dat dit boekje hem helpt om te snappen dat mama altijd weer terug komt.

Het verhaal

Het boekje is vertaald uit het Engels en is geschreven door Chris Haughton. Op een dag valt een uiltje uit het nestje waar hij met mama in zat. Hij landt in het bos op de grond en samen met Eekhoorn gaat hij op zoek naar mama. Het is een kort verhaaltje, maar toch leuk door de herhaling en zelfs een beetje spannend. Het boekje is van karton en daardoor ook peuter-proof, want mijn zoontje kastijdt zijn lievelingsboekjes nogal.

Nachtlampje

De tekeningen in het boek spreken zeer tot de verbeelding, maar de kleuren zijn wel wat donker. Hierdoor moet je je nachtlampje wel wat feller zetten. Hier heeft mijn zoontje iets op gevonden: wij lezen het boekje zo vaak overdag, dat ik het ’s avonds wel uit mijn hoofd kan.

Een echte aanrader en zeker als je kleintje, net als die van mij, moet leren en ervaren dat mama soms weg moet, maar altijd weer terug komt. Slaap lekker.

“Mama kwijt” van Chris Haughton is te koop bij bijvoorbeeld Bol.com, maar je favoriete kinderboekenwinkel heeft hem waarschijnlijk ook.

Hebben jij en je kleintje ook een favoriet boekje? Ik ben altijd op zoek naar boekentips! Laat het hieronder weten!

Mama kwijt
  • Spannend en humor!
    9
The Good

Spannend verhaaltje, zeker voor een peutertje

Humor

Prentenboek van het jaar 2012

The Bad

Iets te donkere kleuren voor bij het nachtlampje

910
Mirjam

Mirjam (33), moeder van Oscar (3) en Hugo (2). Mijn leven veranderde totaal toen ik bijna 7 jaar geleden in de Ikea liep en mijn broer belde om te zeggen dat ik tante werd. Daar begon mijn fascinatie met kinderen. Inmiddels ben ik zelf moeder van 2 jongetjes en geniet ik elke dag van mijn mannen. Houdt van: knuffelen met de jongens, rommel maken, zingen, fotografie attachment parenting, lekker en biologisch eten, (kinder)kleding shoppen en feestjes. Houdt niet van: kolven (maarja…) chagrijnige mensen en niet lekker zittende kleding.