Voeding & borstvoeding: wat moet je niet eten?

Als je net begint met het geven van borstvoeding moet het misschien nog even tot je doordringen dat alles wat jij zelf eet of drinkt, terecht kan komen in de melk die jouw kindje krijgt. Reden te meer dus om goed op te letten op jouw eigen voeding.

Zo zijn er een aantal dingen die je beter kunt vermijden vanwege de gezondheid van je baby. Vooral pasgeboren baby’s kunnen heftig reageren op bepaalde voeding. Als je kindje wat ouder wordt en je geeft nog steeds borstvoeding kun je veel dingen gewoon weer eten. Maar bepaalde dingen zoals alcohol blijven (helaas 😉 ) wel een verboden vrucht.

Welke dingen kun je nu beter niet eten?

Wanneer je net bent bevallen heb je dat lijstje in je hoofd waarschijnlijk niet direct paraat. Daarom geven we je graag even een handig overzichtje met producten die je beter kunt laten staan tijdens de borstvoedingsperiode.

Alcohol

Het meest voor de hand liggend en behoeft verder waarschijnlijk niet veel uitleg. De schadelijke stoffen uit de alcohol komen via de melk terecht bij je kindje en kunnen serieuze schade aanrichten. Zo kan het de groei van je kindje beïnvloeden en ook zijn slaap- en eetritme.

borstvoeding voeding zelf eten drinken niet eten alcohol cafeine zoetkindje blog mama moeder baby

Cafeïne

Hoewel jij er met een pasgeboren baby misschien enorme behoefte aan hebt is teveel cafeïne consumeren niet goed voor de kleine. Het zorgt voor een onrustige en humeurige baby en het heeft invloed op het slaapritme van je kindje.

Vis

Pas ook op met vis. Teveel vette vis is niet aan te raden vanwege het aantal schadelijke dioxines en de hoeveelheid kwik. Eet om dezelfde reden liever helemaal geen roofvis (zoals tonijn en zwaardvis). De dioxines en kwik kunnen schade aanbrengen aan de hersenen en het zenuwstelsel.

Voor de darmpjes

Er zijn ook veel producten die de darmpjes van jouw kindje onrustig maken. Bijvoorbeeld doordat er gasvorming ontstaat. Let daar zeker bij pasgeboren baby’s goed op, die kleine darmpjes zijn heel gevoelig. Dingen die je beter kunt vermijden zijn:

  • Bonen
  • Ui
  • Knoflook
  • Pittig eten
  • Kolen (ook broccoli bijv.)
  • Citrusfruit (kan ook voor luieruitslag zorgen!)

borstvoeding voeding zelf eten drinken niet eten alcohol cafeine zoetkindje blog mama moeder baby

Allergie

Hou ook rekening met allergieën. Komt er bijvoorbeeld pinda allergie voor in jouw familie? Eet dan liever geen pinda’s. Vermoed je dat je kindje lactose intolerant is (bijvoorbeeld vanwege uitslag of onrustige darmen). Eet dan eens twee weken geen zuivel om te zien of dit verbetering oplevert.

Kruiden

Dan zijn er ook nog dingen die niet direct schadelijk zijn voor het lichaam van de baby, maar die wel de borstvoeding afremmen. Zo zijn er bepaalde kruiden die je beter kunt laten liggen zoals: (peper)munt, salie en peterselie. Vermijd ook theesoorten die deze kruiden bevatten.

borstvoeding voeding zelf eten drinken niet eten alcohol cafeine zoetkindje blog mama moeder baby

 

Lisa

Moeder van Roman (6) en Vinoux (4). Sinds 2017 terug in de studiebanken en onderweg naar master Journalistiek, met een voorliefde voor online content en webdesign. Parttime bedrijfsjournalist. Fan van natuurlijk ouderschap (AP) op een moderne manier. Dol op ballet (en dansen in het algemeen), creatief bezig zijn, vegetarisch en veganistisch eten, feestjes organiseren en natuurlijk ook op shoppen ;-)

No Comments Yet

Comments are closed

Zoetkindje
Zoetkindje is een modern online magazine over natuurlijk, ontspannen én positief ouderschap voor moeders met kinderen van 0 - 6 jaar!
Nooit een bericht missen?
Contact met ons opnemen?
Contact
Bezig met versturen